16/04/2024

16 d'abril de 2024.- L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, s'ha desplaçat hui fins a Madrid per a prendre possessió com a presidenta de la comissió d'Educació, Formació Professional i Universitat de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP). Un acte que ha tingut lloc en la seu de la institució i en el qual han estat també presents Cristina Montalvá Medina, Directora General d'Igualtat i Polítiques Socials de la FEMP i Javier De Frutos González, Subdirector de Família, Educació, Cultura i Esport de la FEMP.

 

La primera edil liderarà un equip de 25 representants municipals entre els quals es troben poblacions com Bilbao, Santander, Fuengirola o Getafe, sent vicepresident l'alcalde de la localitat alacantina de Novelda, Francisco José Martínez Alted.

 

Carrasco ha comentat que accedeix a aquest càrrec “amb gust, amb il·lusió i amb moltes ganes de treballar, però també amb gran responsabilitat. Prometent dosi d'esforç per a aconseguir que la nostra labor tinga reflex i fructifique en forma d'iniciatives que permeten avançar en els temes que són competència d'aquesta Comissió”.

 

L'alcaldessa ha posat l'accent en el paper educador dels municipis ja que “els ajuntaments som una administració insubstituïble. Les ciutats, els pobles, som educadors per naturalesa. I les accions que duem a terme són sempre vitals per a articular la nostra societat, per a progressar, per a garantir un futur per a la ciutadania, perquè com va dir una vegada Mandela ‘l'educació és l'arma més poderosa per a canviar el món’ i, per tant, la responsabilitat que tenim és igual d'important i crucial”.

 

Carrasco ha destacat també el paper de “una educació en valors, en igualtat de drets entre homes i dones, és també una eina imprescindible per a aconseguir una societat que aposta per ser més moderna, més avançada, més lliure. Des de les edats més primerenques i abastant a tota la població.

 

La primera edil ha volgut subratllar en el seu discurs que també l'educació porta aparellada “la lluita enfront d'una de les principals xacres de la nostra societat, com és la violència contra les dones. Apostem, doncs, posem en valor eixa educació necessària perquè els xiquets i xiquetes dels nostres municipis, de les nostres províncies, cresquen i s'eduquen en Igualtat”.

 

Un altre dels aspectes que ha destacat del fet educatiu ha sigut el d'una educació que aposta per la inclusió. “L'educació ha de servir per a ajudar a derrocar les barreres que moltes persones, per si soles, no poden superar. Col·lectius de persones amb diversitat funcional o amb mobilitat reduïda, que no han de quedar-se fora dels objectius del món de l'educació”.

 

Els problemes d'accés a l'educació en l'entorn rural ha sigut també objecte de l'atenció de la nova presidenta d'aquesta Comissió de la FEMP. Així, Carrasco ha afirmat que “garantir el seu accés a una educació de qualitat és també fixar població en els seus llocs d'origen, sobretot en zones rurals. Oferint més Igualtat d'Oportunitats en tot el territori espanyol”.

 

Educació de qualitat i en llibertat

 

Begoña Carrasco ha volgut advertir també sobre la inconveniència d'utilitzar l'educació amb finalitats polítics. “Es tracta d'inculcar valors, de formar. Però, lamentablement, moltes vegades aquesta formació es transforma en adoctrinament, pervertint eixos mateixos valors que prediquem”.

 

Hem d'apostar per una Educació de qualitat, en llibertat i garantint drets perquè les famílies puguen triar el centre que millor consideren i la llengua o llengües en les quals preferisquen per a educar als seus fills, per exemple. És ací quan la política ha d'entrar per a unir i no separar. Per a fugir de la temptació de fer de les propostes del contrari terra cremada, i apostar pel diàleg, el consens i l'estabilitat”.

 

L'activitat econòmica i la importància d'aconseguir una ocupació també han sigut temes abordats per Carrasco en el seu discurs.

 

Trobar el millor punt de trobada entre la formació teòrica i l'accés al mercat de treball és un altre dels grans reptes que ha d'afrontar el nostre país, si volem arribar a cotes d'inserció laboral com les que tenen altres països. No pot ser que en un país amb prop de 3 milions de persones sense ocupació, els titulats no troben un treball on exercir les habilitats que han adquirit després de passar per les aules de la Universitat o dels centres de Formació Professional”, ha insistit.

 

Per a això, Carrasco ha proposat “reforçar el binomi Universitat-Empresa. I ajudar en la mateixa línia els convenis i les pràctiques que els alumnes de F.P. realitzen en milers d'empreses o institucions en tot el país”.

 

La màxima representant municipal ha fet una crida als presents a no oblidar la importància que tenen també les polítiques educadores per a lluitar contra l'exclusió social i els problemes d'integració.“Hem de tendir la mà, a tota aquelles persones amb més dificultats també. I no se m'ocorre millor manera de fer-ho que a través de l'Educació”, ha comentat.

 

Eduquem en igualtat. Eduquem en valors. Per una societat més inclusiva, més oberta, amb més oportunitats per a tots els ciutadans. Apostem per reforçar valors com l'esforç, la solidaritat o la corresponsabilitat.

 

Aposta per un gran “Pacte Educatiu”

 

L'alcaldessa de Castelló ha convidat també als membres de la Comissió “a treballar units per eixe gran ‘Pacte Educatiu’ que ha de servir per a millorar resultats acadèmics que ens allunyen del furgó de cua europeu quant a abandó i fracàs escolar i per a acabar amb problemes com l'el assetjament a les aules”.

 

I, per damunt de tot, treballem perquè res ens desvie del que de veritat és important: garantir una educació de qualitat per a formar a les futures generacions, que és el mateix que garantir el millor futur els nostres municipis, per a les nostres províncies, per a tota Espanya”, ha remarcat.

 

Anuncie educació de 0 a 3 anys gratuïta

 

Per altra banda, l'alcaldessa de Castelló també ha volgut valorar hui l'anunci realitzat pel president de la Generalitat, Carlos Mazón, en relació a la gratuïtat de l'educació de 0 a 3 anys en tota la Comunitat Valenciana a partir del pròxim curs 2024-2025.

 

Es tracta d'una magnífica notícia per a totes les famílies castellonenques que tenen xiquets en eixa edat i que podran aprofitar-se d'alguna de les més de 72.000 places que s'oferiran”, ha valorat.

 

Carrasco ha apuntat també que amb aquesta mesura del Consell “es va reduir la burocràcia, fent més flexible poder donar d'alta i baixa als xiquets i xiquetes durant el curs, a més d'afavorir la conciliació per a les famílies que veuen en aquesta educació de 0 a 3 anys una necessitat per a compaginar treball i vida familiar”.

​​​​​​​