25/01/2025

25 de gener de 2025. La delegació de Castelló ha portat l'esplendor de les festes de la Magdalena a la Fira Internacional de Turisme (FITUR), en un any històric per a estes celebracions després de la declaració de la desfilada de gaiatas com a Bé d'Interés Cultural (BIC) el mes de març passat. Fins a 70 representants de les festes s'han desplaçat a Madrid per a promocionar esta icona cultural i el caràcter internacional de les festivitats. A més de fer gala de les seues festes internacionals, Castelló ha aprofitat per a potenciar el Festival Internacional de Música de Festa, que se celebra anualment en el marc de la Magdalena i que en la seua última edició va comptar amb representants dels cinc continents.

Encapçalada per la reina de les Festes de la Magdalena 2024, Paula Torres, la delegació del ‘*Món de la *Festa’ ha protagonitzat una desfilada de gaiatas pel pavelló 7 de *Ifema, que acull l'estand de la Comunitat Valenciana i l'espai de Castelló. Acompanyada per les regidores de Festes, Noelia Selma, i de Turisme, Arantxa Miralles, les dames de la ciutat, padrines, presidents, membres de la Junta de Festes i altres col·lectius com ‘dolçainers i tabaleters’, la desfilada ha inclòs la *Gaiata de la Ciutat Infantil i quatre *gaiatas de mà, mostrant l'essència i tradició d'estes celebracions fundacionals.

També s'ha projectat un vídeo promocional que recorre la història i els moments més emblemàtics d'estes festes internacionals a la sala central de l'espai de la Comunitat Valenciana en Fitur. A més, la regidora de Festes ha realitzat una exposició dels principals atractius de la ciutat davant nombrosos de visitants que han acudit a la fira en el dia de hui, repassant els elements més destacats de les Festes de la Magdalena. Durant la seua intervenció, ha destacat el caràcter únic i participatiu de les festes, així com la projecció global que han aconseguit al llarg dels anys, una projecció internacional per la qual aposta este govern municipal.

La regidora de Festes també ha assenyalat que “estem en Fitur, en la Fira Internacional de Turisme de Madrid, per a parlar de les nostres festes, declarades d'Interés Turístic Internacional. I ací devem, i ací volem, estar. La Magdalena és una festa que ha transcendit davanteres, mostrant al món l'essència de Castelló. Este esdeveniment, amb una història que es remunta a més de 650 anys, és un clar exemple de com la tradició i la devoció es fusionen per a generar un esdeveniment que se celebra amb orgull tant a la nostra ciutat com a nivell internacional."

La regidora ha destacat que "La Magdalena és un esdeveniment popular, modern i participatiu. La ciutat s'ompli de llum, música i color, i la participació dels castellonencs és la raó de ser de les nostres festes. Des de les padrines, reines i dames de la ciutat, fins als milers de persones que gaudixen dels diferents actes i recintes, tots juguen un paper fonamental en la celebració. La festivitat es viu als carrers i és un reflex de la nostra identitat col·lectiva, un esdeveniment inclusiu que atrau a milers de visitants cada any."

"Les nostres festes són molt més que una tradició local; són una manifestació de la nostra història, devoció i sentit de pertinença. Com a Festes d'Interés Turístic Internacional, busquem que la Magdalena siga una targeta de presentació del que som capaces de fer com a comunitat. Un treball conjunt de ciutadans, col·lectius i l'Ajuntament que projecta les nostres tradicions, la nostra identitat i l'alegria de Castelló al món”, ha assenyalat l'edil.

Festival Internacional de Música de Festa

Un dels moments destacats de la jornada ha sigut la presentació d'un vídeo promocional del Festival Internacional de Bandes de la Magdalena, un esdeveniment que des de 1989 ha convertit a Castelló en la capital mundial de la música festiva. L'edil ha aprofitat l'ocasió per a ressaltar la importància d'este festival, assenyalant que “es tracta d'una poderosa ferramenta per a projectar les nostres festes al món, mostrant el caràcter internacional de Castelló. Este esdeveniment és una plataforma única per a donar a conéixer la nostra ciutat i les seues tradicions a nivell global."

"En l'última edició van participar músics de cinc continents, i enguany esperem superar eixe èxit," ha afegit Selma, destacant l'impacte del festival. La regidora ha subratllat que “este esdeveniment continua creixent cada any, consolidant-se com un dels principals referents de la música festiva a nivell internacional i una mostra més de la projecció global de les Festes de la Magdalena”.

La delegació també ha portat a Fitur un desplegament de sabors i records de Castelló, repartint 1.500 fullets promocionals, cintes i polseres de la Magdalena, al costat de 1.000 ‘rotllets’ i porcions de coca de taronja, gràcies al Gremi de Forners de Castelló.

Centenars de persones visiten l'estand de Castelló

En el primer dia obert al públic de la Fira Internacional de Turisme, milers de persones han visitat l'estand de Castelló, un espai dinàmic i interactiu que transporta als assistents a través d'una narrativa cinematogràfica sobre els atractius turístics de la capital de la Plana. Amb un disseny innovador, l'estand destaca la tradició gastronòmica de la ciutat, on l'arròs a banda es presenta com el plat emblemàtic que reflectix la identitat local. A més, es ressalta el patrimoni artesanal de Castelló amb la Ruta de la Ceràmica, que convida a descobrir l'art i la tradició dels ceramistes de la regió. Els visitants també han pogut gaudir d'una experiència creativa a través d'un fotoreclam temàtic de cinema, que ha afegit un toc de diversió i originalitat al seu pas per l'espai.

A més, les festes de la Magdalena ocupen un lloc destacat en l'estand de Castelló d'enguany. La Gaiata Infantil de la Ciutat, que és la Gaiata 7 ‘Cor de la Ciutat’ de l'any passat, s'exhibix com a símbol d'estes emblemàtiques celebracions, ara reconegudes com a Bé d'Interés Cultural. En este sentit, els assistents tenen l'oportunitat de guanyar una escapada per a dos persones a Castelló, mentres reben una caixa de crispetes personalitzada juntament amb marxandatge exclusiu. Tot això reforça la temàtica cinematogràfica de l'estand, oferint un record únic i immersiu de la seua visita a la Fira Internacional de Turisme.