05/10/2022

Semana Mobilidad

Àudio de Jorge Ribes


El document aprovat en ple prioritza al vianant i posa l'accent en el calmat del trànsit i en les zones de baixes emissions

La primera Ordenança Municipal de Mobilitat Sostenible de Castelló aprovada inicialment en el ple de la setmana passada, se sotmet a exposició pública a partir de hui i durant un termini de 30 dies, segons va recollir ahir el Butlletí Oficial de la Província (BOP). El document pot consultar-se en la pàgina web municipal (www.castello.es) en l'apartat de Normativa Municipal i subapartat Consulta de Normativa en tramitació; i en la secció de Mobilitat situada en l'edifici del nou ajuntament, en la plaça Major, planta baixa (de dilluns a divendres, de 9.00 hores a 13.00 hores). Transcorregut aqueix termini s'entendrà definitivament aprovada si no hi ha reclamacions.

L'alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, ha destacat que, amb aquesta ordenança "Castelló disposarà d'una normativa de mobilitat sostenible que harmonitza els diferents usos de la via pública i els espais urbans i que presta especial atenció als vianants, ciclistes i als vehicles de mobilitat personal". També ha destacat que el text posa l'accent en les persones amb mobilitat reduïda, el transport públic, les zones amb velocitat limitada i les zones de baixes emissions.

El regidor de Mobilitat Sostenible, Jorge Ribes, ha posat en valor aquesta ordenança que "defensa i fomenta que Castelló siga cada vegada una ciutat més verda en la qual es done prioritat als vianants i es fomente la mobilitat sostenible com la circulació de bicicletes i de vehicles de mobilitat personal".

Vehicles de mobilitat personal

Les principals novetats que recull l'ordenança en el seu articulat tenen a veure amb la circulació de vehicles de mobilitat personal (VMP); els patinets a motor. Entre altres qüestions, s'especifica que l'edat mínima permesa per a circular amb aquesta mena de vehicles per les vies i espais públics és de 15 anys. Queda prohibit circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so, ni l'ús durant la conducció de dispositius de telefonia mòbil, així com qualsevol altre mitjà o sistema de comunicació que implique ús manual. La utilització de casc de protecció degudament homologat serà obligatòria per a les persones usuàries, i queda prohibit també circular més d'una persona en els VMP. A més, la proliferació en l'ús dels VMP i el risc que comporta en la circulació d'aquesta mena de vehicles fa que a Castelló es recomane la contractació per part de la persones que fa ús d'una assegurança de responsabilitat civil.

Amb caràcter general es prohibeix la circulació per les voreres i altres espais reservats amb caràcter exclusiu per al trànsit, estada i esplai dels vianants. Els VMP únicament podran circular per vies específiques per a ciclistes situades a cota de calçada, per carrils bici marcats sobre la vorera a velocitat moderada no superior a 10 km/h, per carrils senyalitzats amb limitació de velocitat a 30 km/h en calçada de diversos carrils de circulació, per la calçada de ciclocarrers i per vies d'un únic carril per sentit de circulació i amb limitació de velocitat a 30m km/h, per la calçada de carrers integrats dins de zones 30 i per carrers per als vianants amb accés restringit a una velocitat moderada no superior a 10 km/h. Per raons de seguretat viària, no podran circular per la resta de vies urbanes, i als parcs públics podran circular per aquells itineraris en els quals estiga permesa la circulació de bicicletes, respectant en tot moment la prioritat del vianant.

Quant als patins i patinets sense motor, monopatins o aparells similars sense propulsió motoritzada, podran transitar per les voreres i altres zones per als vianants a una velocitat adaptada al pas de persona, evitant en tot moment causar molèsties o perill i en cap cas tindran prioritat respecte al vianant. També podran anar per carrils bici protegits, voreres-bici, sengles pedalables i pistes-bici exclusives per a la circulació de bicicletes.

Calmat del trànsit


La nova ordenança de mobilitat incideix també en el concepte de calmat del trànsit, entenent-ho com el conjunt de mesures estructurals i de senyalització encaminats, entre altres fins, a reduir la intensitat i velocitat dels vehicles, fins a fer-los plenament compatibles amb l'ús i activitats per als vianants que es desenvolupen en el viari sobre el que s'aplica.

Els objectius d'aquestes mesures són, entre altres, moderar la velocitat en les zones d'aproximació i franqueig d'encreuaments, interseccions, passos per als vianants, de ciclistes i zones amb presència de serveis o d'interessos públics; facilitar l'ús de totes les persones usuàries en condicions de seguretat dels espais oberts al trànsit i la circulació; millorar les condicions ambientals de l'entorn amb el manteniment de la progressió normal dels corrents de vehicles; i economitzar el consum de combustible en aplicar mesures més racionals de conducció i per tant una circulació contínua i de velocitat mitjana mantinguda.

De manera específica, i com recull l'ordenança, seran aplicables les mesures de calmat del trànsit en els nous plans d'urbanització i projectes de vies bàsiques de la xarxa principal i xarxa secundària; en les zones o àrees 30, que són el conjunt de carrers pertanyents a la xarxa secundària i local en les quals s'aplica la limitació de velocitat de 30 km/h; en carrers residencials o de plataforma única i vies d'urbanitzacions pertanyents a la xarxa local urbana; i en zones per als vianants de coexistència o mixta, dirigides a integrar els diferents tipus de trànsit sobre el mateix espai, incloent-hi els vianants, ciclistes i serveis públics, sense menyscapte de la seua seguretat.

Zona de Baixes Emissions


La primera Ordenança Municipal de Mobilitat Sostenible de Castelló també defineix la Zones de Baixes Emissions (ZBE) i el seu establiment a la ciutat amb els objectius de reduir els nivells de contaminació ambiental i millorar la qualitat de vida dels seus residents; promoure una mobilitat més sostenible, afavorint el transport públic col·lectiu i els mitjans i vehicles menys contaminants; i disminuir la intensitat de trànsit, recuperant espai públic per al vianant.

A més, especifica que, d'acord amb el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i Seguretat Viària de Castelló, a l'efecte de millorar la qualitat ambiental i l'estalvi energètic, es podran crear zones de baixes emissions en les quals s'implanten progressivament incentius i restriccions que promoguen la transformació de la mateixa en una zona de menors emissions contaminants, per a aconseguir un efecte catalitzador positiu sobre l'evolució del parc circulant en el municipi i en la qualitat de l'aire de tota la ciutat.