19/10/2017
El document planteja vuit estratègies transversals per a comptar amb una oferta diversificada, de qualitat i competitiva.
L'alcaldessa, Amparo Marco, apel·la a la qualitat, la diversificació i la formació per a millorar la competitivitat i la promoció turística.
Gastronomia, esports i turisme de sol i platja. Aquests són, per ordre, els principals productes a potenciar "sobre la base de la singularitat dels recursos de Castelló, els treballs de camp realitzats i les noves tendències de la demanda", segons arreplega el Pla Estratègic de Turisme de Castelló que avui s'ha presentat durant la celebració de la segona jornada de sensibilització celebrada en el saló de plens de l'Ajuntament. L'alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, ha agraït la participació d'institucions, empresaris, col·lectius professionals, grups polítics i mitjans de comunicació en aquest Pla i s'ha mostrat convençuda que les aportacions realitzades per experts i professionals van a ser decisives per a avançar cap a la qualitat, la singularitat o la diversificació del producte turístic".
Marco ha insistit en la necessitat de dotar-nos d'eines que "ens permeten millorar la competitivitat i avançar en la promoció del producte turístic". I ha afegit: "La riquesa dels nostres recursos naturals i culturals ha de convertir-se en un factor clau. Tenim qualitat, innovació i excel·lència, però necessitem especialització, formació i promoció per a aconseguir nous objectius".
L'alcaldessa de Castelló ha obert aquesta sessió de sensibilització en la qual també ha participat la regidora i presidenta del Patronat Municipal de Turisme, Patricia Puerta, que ha volgut agrair "la implicació de tots els col·lectius per a fer possible un Pla Estratègic de Turisme en l'elaboració del qual el Gabinet d'Estudis Turístics de la UJI ha tingut plena autonomia per a redactar el document que avui ens presenten".
El turisme actiu i de naturalesa, el cultural, el d'esdeveniments i el de congressos engrosseixen un llistat de propostes que inclouen el turisme etnològic, idiomàtic, ornitològic, de creuers i el de compres com a "activitats o productes turístics en segon terme". Diego López Olivares, catedràtic de la UJI i director del Gabinet d'Estudis Turístics (Getur) que ha redactat el Pla Estratègic de Turisme de Castelló, ha explicat que "es tracta d'un document marc de treball, viu i en contínua evolució". De fet, el document recomana un seguiment anual i per intervals d'observació i seguiment de tres mesos.
El Pla elaborat pel Gabinet d'Estudis Turístics de la UJI planteja vuit estratègies transversals i flexibles que "han d'adaptar-se als canvis del mercat, comptant amb una oferta de diversificada, de qualitat i competitiva" a més de "facilitar el desenvolupament soci-econòmic i la generació d'ocupació". Aquestes vuit estratègies són: territorial, paisatgística i mediambiental; de productes turístics; de restauració i d'allotjament; de millora de l'oferta comercial; d'urbanisme, infraestructures, serveis i sostenibilitat; de les TIC; de marca i comercialització de productes i de dinamització turística.
Potenciar les jornades gastronòmiques, una major difusió de la pesca tradicional, reforçar l'ús de cítrics, promoure una restauració de qualitat, potenciar la cuina típica o crear una línia de productes gastronòmics de quarta i cinquena generació (productes de proximitat) són algunes de les propostes per a potenciar la gastronomia com a producte turístic a Castelló. Altres accions plantejades proposen la transformació en via verda del ferrocarril que uneix el baixador de Las Palmas amb PortCastelló, potenciar esports nàutics i promoure una major relació entre els allotjaments hotelers del Grau i del Club Nàutic, elaborar un pla estratègic cultural o continuar amb la potenciació del Planetari, enfortir les rutes de senderisme i cicloturisme.
El Pla Estratègic de Turisme reconeix com a fortaleses el mitjà orogràfic i el seu paisatge pel contrast entre mar i muntanya, les platges de qualitat potenciades pel parc litoral i el parc de la Pineda, el clima com a factor amb capacitat per a desestacionalitzar el turisme, els preus hotelers, el potencial gastronòmic o el de l"aeroclub, els paratges naturals, inclòs el del Vaig moldre la Font, el port del Grau i la llotja o la xarxa d'ermites. La jornada de sensibilització ha comptat amb la participació de representants dels diferents grups polítics, empresaris, institucions, associacions i col·lectius cívics, sindicats, etcètera.