03/03/2025

L'Ajuntament de Castelló, Coca-Cola, *ECODES i l'Associació Provincial d'Empresaris d'Hostaleria i Turisme de Castelló ha presentat la iniciativa Hostaleria #PorElClima, una activitat contra el canvi climàtic a la qual s'han adherit 198 establiments hostalers de tota la província que se sumen als altres més de 14.000 bars i restaurants del país adherits a aquesta proposta.
L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, juntament amb el Vicepresident de la CEV (Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana) en Castelló Luis Martí, la Responsable d'Hostaleria #PorElClima de ECODES, Ana Mastral, la Directora de Projectes d'Hostaleria d'Espanya, Beatriz Cecilia, el catedràtic d'Anàlisi Geogràfica Regional en la Universitat Alacant; Jorge Olcina i el cap d'Assumptes Públics, Comunicació i Sostenibilitat de Coca-Cola Europacific Partners Ibèria de la Comunitat Valenciana, Fernando Álvarez han participat en l'acte de presentació de la iniciativa en el Menador.
A l'acte també ha assistit l'edil d'Urbanisme i Infraestructures Sergio Toledo, el regidor de Medi Ambient, Cristian Ramírez i la regidora de Turisme, Arantxa Miralles.
L'alcaldessa de Castelló ha destacat en la seua intervenció que “per economia, per generació d'ocupació i per cultura, l'hostaleria és un dels pilars d'aquest país i de les seues senyes d'identitat més conegudes, per això, estic convençuda que el món de l'hostaleria a Castelló, juntament amb els quals som clients d'ella, continuarem fent passos avant per a aconseguir el menor impacte en el clima i el major benefici al nostre planeta”.
I afig: “Continuarem vetlant per aquesta activitat que és clau per a la nostra ciutat i més, en aquest mes de març, on tenim la cita amb la nostra setmana gran, les nostres Festes de la Magdalena. És una oportunitat magnífica per a demostrar també eixa conscienciació pel clima de tot el sector i de la ciutadania”.
Carrasco ha destacat que “el canvi climàtic no és un problema del futur, és un problema que és ací i ara i afecta a totes les regions del món, a tots els nostres pobles i ciutats. És una cosa que ens incumbeix a tots: ajuntaments, empreses i ciutadania, raó per la qual aquesta trobada de hui té més importància encara, per això #*HosteleríaPorElClima”.
Accions municipals contra el canvi climàtic
La primera edil també s'ha referit al full de ruta marcat des del govern municipal en matèria de sostenibilitat, on ha subratllat que “apostem per una ciutat viva, atractiva i plena d'alternatives, però també per una ciutat sostenible, més verda, més accessible i que siga exemple de bona gestió dels recursos. A Castelló som líders, per exemple, en la bona gestió d'un bé tan preuat com és l'aigua”.
Al costat de la gestió de l'aigua, l'alcaldessa també s'ha referit a altres aspectes que ja estan en marxa com són la incorporació de contenidors intel·ligents, “que permeten saber quant recicla cada família, cada domicili. Això suposarà també una rebaixa en els rebuts de les escombraries, perquè cal premiar a qui actua responsablement en favor del medi ambient i del clima” assevera.
Per part seua, Fernando Álvarez, Cap d'Assumptes Públics, Comunicació i Sostenibilitat de Coca-Cola Europacific Partners Ibèria de la Comunitat Valenciana, ha afirmat en la seua intervenció que “per responsabilitat, per impacte i per capacitat d'acció, les companyies tenim un paper essencial en la lluita contra el canvi climàtic. Amb l'impuls d'aquesta plataforma, dirigida al sector hostaler, el nostre repte és aconseguir sumar forces en aquesta lluita a través d'aliances, com estableix l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 17 de Nacions Unides i que és fonamental en aquest projecte”.
La Responsable d'Hostaleria #PorElClima, Ana Mastral, ha manifestat que “Hostaleria #PorElClima posa en valor el protagonisme dels bars i restaurants per a descendir al dia a dia, a l'acció concreta, l'objectiu ambiciós de l'Acord de París. Hem comprovat com l'agenda global creix i accelera la implementació de mesures perquè l'augment de la temperatura del planeta no sobrepasse el 1,5 °C a la fi de segle. I les empreses d'hostaleria són fonamentals en aquesta acció perquè s'estan corresponsabilitzant de les seues emissions de CO2 tenint l'oportunitat de convertir-se en models per a altres establiments, i per a la ciutadania als carrers, en els barris i en els municipis en els quals s'estableixen”.
“L'hostaleria és un actor actiu del repte de la sostenibilitat. Cada vegada hi ha una major conscienciació per part dels professionals del sector, i projectes com a Hostaleria #PorElClima ajuden a les petites empreses, que són les que majoritàriament componen la restauració, a adoptar mesures que redunden en una responsabilitat mediambiental. A més, l'hostaleria té un important paper prescriptor, ja que eixes xicotetes accions que s'adopten en els establiments arriben diàriament als milions de persones que acudeixen als bars, restaurants o cafeteries” ha afegit Beatriz Cecilia, Directora de Projectes d'Hostaleria d'Espanya.
En la mateixa línia, el vicepresident de Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana, Luis Martí va destacar que “és un honor formar part d'Hostaleria #PorElClima a Castelló. Veure la resposta que ha suscitat el projecte entre els restauradors reflecteix l'interés i la implicació del sector en la sostenibilitat. Gràcies a projectes com aquest, s'ajuda i facilita a posar en ordre acciones que fem en els nostres establiments juntament amb les noves idees que ens aporten”.
L'acte de presentació ha comptat també amb la intervenció de Jorge Olcina, que ha afirmat que “El procés de calfament climàtic és innegable. Cada vegada tenim més evidències científiques del canvi en les condicions de clima en tot el planeta i també en el nostre àmbit mediterrani, que és un "hotspot" de manifestacions d'aquest canvi. El nostre clima és ja menys confortable tèrmicament parlant, amb pluges més irregulars i intenses i amb esdeveniments atmosfèrics extrems més freqüents. Davant això hem de començar a adaptar les activitats econòmiques a la nova realitat climàtica i impulsar mesures que minimitzen el seu impacte. Les actuacions que està desenvolupant el programa Hostaleria pel Clima mereixen un gran reconeixement perquè persegueixen actuar sobre les causes del calfament climàtic i impulsen la sostenibilitat dels establiments i dels entorns urbans en compliment dels acords i objectius internacionals de bones pràctiques ambientals i lluita contra el canvi climàtic”.
Beatriz Cecilia, Directora de Projectes d'Hostaleria d'Espanya ha declarat “que El projecte d'Hostaleria pel clima ve a ordenar i a ajudar els establiments a fer eixa llista de control de possibles millores en els locals, que molts d'ells ja han anat incorporant de manera natural.
“Des d'Hostaleria d'Espanya estem alineats amb l'estratègia de Coca-Cola en aquest projecte; en aquests projectes sempre ens trobaran com a aliats, ja que estem convençuts que el canvi és possible però començant per xicotets gestos. Estem convençuts que les empreses que ja formen part d'aquesta xarxa d'Hostaleria pel clima poden ser capaços de liderar aquest canvi i servir d'exemple per a moltes altres empreses del sector”.
Dades de l'hostaleria
A Castelló el 98% els establiments col·loquen reductors de cabal en totes les seues aixetes, significa que redueixen el seu consum d'aigües fins a un 50%.
El 98% dels establiments col·laboren amb la reutilització del vidre. A més, el 93% dels establiments duen a terme el reciclatge de vidre. Per cada botella de vidre que es recicla, s'estalvia l'energia necessària per a tindre un televisor encés durant 3 hores. És ressenyable l'alt percentatge de col·laboració en la correcta gestió dels residus en tots els establiments adherits.
El 99% dels establiments utilitzen llueixes LED per a la il·luminació de la sala, cuina, terrasses o magatzem dels establiments castellonencs, permet un estalvi del consum i per tant de cost econòmic i emissió de gasos d'efecte d'hivernacle que pot arribar fins al 90% respecte a les bombetes incandescents.
El 100% dels establiments treballa amb proveïdors locals. Prioritzar proveïdors el més pròxims possibles redueix les emissions de CO₂ que deriven del transport fins a l'establiment dels aliments, evitant així manipulació del producte, i un major empaquetat.
El 32% dels establiments contracta energia 100% renovable, una de les accions que més importa en la reducció d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, responsables en bona part del canvi climàtic