08/07/2017

Article d'opinió de l'alcaldessa de Castelló, la socialista Amparo Marco.

La incertesa no genera confiança i la confiança és imprescindible per a l'èxit de qualsevol projecte. És un principi bàsic en qualsevol organització que aspire a aconseguir metes profitoses. També per als ajuntaments, que no deixen de ser una Administració especial, propera als interessos de la ciutadania, però que és l'última baula en la presa de decisions de gran transcendència per a aqueixes mateixes ciutadanes o ciutadans.

Aqueixa incertesa i aqueixa desconfiança és el que des de l'Ajuntament de Castelló hem sentit aquesta setmana després d'escoltar la penúltima promesa preelectoral del Govern central, de boca del ministre de Foment. En un acte precipitat, convocat amb amb prou faenes 24 hores d'antelació -almenys per a alguns- Íñigo de la Serna va anunciar a tota traca el projecte d'una nova plataforma ferroviària entre Castelló i València per a donar una solució al col·lapse, actual i futur, del tràfic entre ambdues ciutats.

Podríem dir que va causar sorpresa, però no tanta. Estem acostumats a les formes de governar, és un dir, del Partit Popular. Un estil de "fum de canya", de propaganda, simplisme i postureo. Després de dues dècades de vi i roses amb governs calamitosos de la dreta, a Castelló i la Comunitat Valenciana sabem dels ardits i les trames a les quals recorre per a tractar d'enganyar a la majoria silenciosa. Perquè açò va ser l'anunci de la futura inversió milionària i gens més. Un engany. Un lamentable engany. Estem sorpresos per la improvisació amb que s'ha divulgat el projecte: sense planificació cap amb la Generalitat, sense pressupost real, sense un finançament clar i sense un calendari de les obres.

El ministre de Foment va anunciar una inversió que ens sembla necessària, que ens semblava necessària fa més de deu anys i que va ser, precisament, el PP l'encarregat de soterrar-la i propiciar un succedani, l'anomenat tercer fil, insuficient per a resoldre el problema de les comunicacions en l'àmbit del Corredor Mediterrani. I per açò, perquè estem convençuts de la importància de la doble plataforma ferroviària és pel que demanem, o millor dit, exigim, tota la serietat del món.

Volem creure en el projecte, perquè va ser un Govern socialista, el del vilipendiat José Luis Rodríguez Zapatero, el que va promoure la doble plataforma com una solució real, i de futur, per a potenciar l'eix mediterrani, un territori que aglutina la prosperitat i el desenvolupament regional d'Espanya. Les comunitats autònomes que reclamem el Corredor del Mediterrani (Andalusia, Murcia, Comunitat Valenciana i Catalunya) aportem el 50% de la població, el 45% del PIB del país, el 47% del teixit productiu, el 46% de l'ocupació, el 51% de l'exportació de béns i el 63% del tràfic de mercaderies portuàries. Una estadística demoledora, que justifica l'interès i la defensa d'un projecte essencial per al nostre desenvolupament econòmic i social.

Tenim, per tant, la capacitat de demanar-li al ministre que vaja més enllà de l'anunci airejat a Castelló i li instem al fet que trasllade el projecte als Pressupostos Generals de l'Estat. Quan vegem la inversió publicada en el BOE ens ho creurem. Ens agradaria que la doble plataforma fóra una realitat, perquè aqueixa és la demanda que hem defensat sempre, però és normal que ho assumim amb cautela, perquè si en aquests moments el Govern no pot resoldre un problema més trivial, com la retallada de freqüències en els trens de rodalies, com va a ser capaç de desenvolupar una nova plataforma ferroviària, una infraestructura que exigeix planificació, inversió i gestió del territori. Són dubtes raonables.

Castelló vol reivindicar el que és just. Tenim un dèficit d'infraestructures que s'ha anat agreujant any rere any. Els castellonencs aportem molt al finançament de l'Estat i no rebem el que ens correspon. És una qüestió que justícia que ha de resoldre's ja. El Govern central ha de ser sensible a les exigències assenyades de Castelló i per açò li vaig lliurar al ministre de Foment una carta amb les reivindicacions històriques de la capital i la província. Unes reivindicacions que han sigut reiterades des de l'Alcaldia de Castelló en els últims mesos, sense una resposta efectiva per part del Ministeri responsable de les infraestructures estatals.

Defensem 'l'agenda de Castelló", els projectes de comunicació estratègics que han de contribuir al rellançament d'aquesta terra: els Rodalies a València i al nord de la província, l'AVE, el Corredor Mediterrani, l'accés sud al port i la liberalització de l'AP-7. L'Ajuntament defensarà les inversions necessàries davant totes les administracions públiques implicades, sense tenir en compte el color polític. Per responsabilitat, per justícia i, sobretot, per necessitat.